Alles wat je moet weten over frituurolie

Laatst bijgewerkt op 14 april 2018 door Maikel

Als je aan de slag gaat met een frituurpan heb je daar natuurlijk ook wat frituurolie voor nodig. Nu zijn er een heleboel soorten olie om uit te kiezen, maar waar moet je op letten? Ben je benieuwd naar welke soorten olie het minst ongezond zijn of welke het beste werken om in te frituren, lees dan verder. Als je echter op zoek bent naar een frituurpan of friteuse, lees hier dan ons artikel.

Hoe werkt frituren in olie eigenlijk?

Gefrituurd eten neemt een vrij grote plek in binnen onze keuken. Traditionele gerechten bevatten vaak gefrituurde elementen, maar de fastfoodindustrie is ook een grote gebruiker van de frituurpan natuurlijk. Maar hoe werkt het eigenlijk?

Bij het frituren dompel je etenswaren onder in de hete olie, het liefst met een temperatuur van ongeveer 170 tot 190 graden. Doordat er plotseling een enorm temperatuurverschil ontstaat tussen het eten en de olie, is de buitenkant van het eten vrijwel meteen gebakken. Deze gebakken laag creëert een ondoordringbare schil om het eten waar de olie niet door naar binnen kan. Door de hoge temperatuur verandert het vocht dat in het eten zit in stoom en bakt het eten aan de binnenkant. Ook zorgt de stoom er deels voor dat de olie niet in eten terecht kan komen.

Als je te gretig bent en de bitterballen al in de olie doet voordat die goed en wel is opgewarmd, kom je van de koude kermis thuis. Doordat de temperatuur te laag is, wordt de buitenkant te langzaam gebakken en kan de olie in het eten sijpelen. Dit fenomeen komt je vast bekend voor, hierdoor krijg je namelijk een zompige bitterbal.

Bij te hete olie daarentegen worden de snacks juist uitgedroogd. Ook kan de olie door de hoge temperatuur aanbranden en oxideren, wat schadelijke producten kan opleveren.

Wat maakt ‘gezonde frituurolie’ gezond?

Het is belangrijk om de juist soort frituurolie te kiezen voordat je aan de slag gaat met je friteuse of frituurpan. Hierbij is de stabiliteit van de olie van groot belang. Hoe groter de stabiliteit, hoe beter dat soort olie een hoge temperatuur aankan. Wanneer de olie namelijk instabiel is, kan de olie oxideren (reageren met zuurstof) en daardoor komen schadelijke deeltjes vrij. Deze deeltjes kunnen vervolgens weer schade aanrichten in het lichaam.

Naarmate er meer verzadigde vetten in olie zitten, is de olie stabieler. Hoewel je bij verzadigde vetten al snel denkt aan cholesterol en ongezond eten, is dit bij frituurolie net wat anders. Hoewel over het algemeen verzadigde vetten nog geassocieerd worden met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten door een stijging in de hoeveelheid cholesterol in het bloed, laten recente onderzoeken zien dat dit verband niet in steen gebeiteld staat. Verzadigde vetzuren maken olie in ieder geval veel stabieler. Hierdoor zullen er bij het verhitten minder schadelijke deeltjes vrijkomen. Meervoudig onverzadigde vetten zijn instabieler en zijn bij het frituren dus juist schadelijker.

Bedenk wel dat frituren hoe dan ook niet erg gezond is. Gefrituurd eten heeft namelijk hoe dan ook een forse hoeveelheid (verzadigd dan wel onverzadigd) vet en bevat veel calorieën. Doe het dan ook niet te vaak.

Wat is de gezondste olie om in te frituren?

De gezondste olie om in te frituren bevat dus een grote hoeveelheid verzadigd vet. Kokosnootolie is een goed voorbeeld hiervan. Van de vetten in kokosnootolie is 91% verzadigd. Dit maakt het met uitstek een verantwoorde frituurolie omdat het bij hoge temperaturen stabiel blijft en er geen schadelijke stoffen ontstaan.

Kokosnootolie
Kokosnootolie

Wat zijn goede alternatieven?

Andere soorten olie die weinig meervoudige onverzadigde vetzuren bevatten zijn bijvoorbeeld olijfolie, avocado-olie, dierlijke vetten of gepureerd botervet. Al deze soorten hebben een hoog rookpunt en blijven dus lang goed onder hoge temperaturen.

Hoewel er best goede soorten olie zijn om in te frituren, is het ook begrijpelijk als je helemaal van de olie af wilt. In dat geval kunnen we je een airfryer aanbevelen. In ons uitgebreide artikel over airfryers hebben we de beste drie modellen voor je uitgekozen en doorgespit.

Welke soorten olie kun je het beste vermijden als je gaat frituren?

Natuurlijk zijn er ook een aantal soorten olie en vetten die je het beste kunt vermijden. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat plantaardige olie een gezonde keuze is, zoals zonnebloemolie of sesamolie. Dat is ook zo, zolang je de olie niet gaat verhitten. Deze soorten oliën hebben namelijk een grote hoeveelheid meervoudig onverzadigde vetzuren aan boord en zullen dus schadelijk stoffen produceren als ze een te hoge temperatuur bereiken. Ook canolaolie en sojaolie zijn hier voorbeelden van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *