Welke groenten kun je stomen?

Koken & Tafelen

Dat gestoomde groenten gezond zijn is bij de meeste mensen met een stoomkoker wel bekend. Daarnaast zijn gestoomde groente eenvoudig en snel te bereiden, een ideale keuze dus voor bijna elke maaltijd.

In principe kun je alle groente stomen. Wel is het zo dat de ene groente zich makkelijker laat stomen dan de ander. Groenten die vaak gestoomd worden zijn: asperges, artisjokken, bloemkool, broccoli, courgette, sperziebonen en wortelen. Maar ook lekker om te stomen zijn aardappelen of radijsjes. Hieraan zou je eventueel nog een stukje zalm kunnen toevoegen en dan heb je in een mum van tijd een heerlijke gezonde avondmaaltijd.

Wat de ideale stoomtijd is verschilt per soort groente, de meeste groenten zijn binnen 10 minuten heerlijk gestoomd. Vind je het ook altijd lastig om te bepalen hoelang je groente moet stomen. Dan hebben we speciaal voor jou een lijstje gemaakt met stoomtijden van de groente die wij het lekkerst vinden voor in de stoomkoker.

  • Asperges: 5 tot 8 minuten
  • Broccoli: stelen 7 minuten, roosjes 5
  • Bloemkool: stelen 7 minuten, roosjes 5
  • Maïskolf: 8 tot 10 minuten
  • Sperziebonen: 4 tot 6 minuten
  • Spinazie: 2 tot 3 minuten
  • Wortels: 10 tot 15 minuten

Belangrijk bij het stomen van groente is om niet te grote stukken groente in een keer te doen. Het kan wel, maar kleinere gelijke stukken zorgt ervoor dat de binnenkant net zo gaar wordt als de buitenkant.

Stoom jij ook regelmatig je groente? En heb je nog extra tips, laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten!


Reacties:

Erika schreef op 19 jun 2019

Snijd er grof een uitje bij, maakt alles wat smakelijker

Geef een reactie:

Bij Popula staan we altijd open voor vragen en feedback. Je hart luchten mag natuurlijk ook. Dit kan je doen door een reactie achter te laten of contact op te nemen via het contact formulier op onze contact pagina.