Welke groenten kan ik stomen

Welke groenten kun je stomen?

Dat gestoomde groenten gezond zijn is bij de meeste mensen met een stoomkoker wel bekend. Daarnaast zijn gestoomde groente eenvoudig en snel te bereiden, een ideale keuze dus voor bijna elke maaltijd.

In principe kun je alle groente stomen. Wel is het zo dat de ene groente zich makkelijker laat stomen dan de ander. Groenten die vaak gestoomd worden zijn: asperges, artisjokken, bloemkool, broccoli, courgette, sperziebonen en wortelen. Maar ook lekker om te stomen zijn aardappelen of radijsjes. Hieraan zou je eventueel nog een stukje zalm kunnen toevoegen en dan heb je in een mum van tijd een heerlijke gezonde avondmaaltijd.

Wat de ideale stoomtijd is verschilt per soort groente, de meeste groenten zijn binnen 10 minuten heerlijk gestoomd. Vind je het ook altijd lastig om te bepalen hoelang je groente moet stomen. Dan hebben we speciaal voor jou een lijstje gemaakt met stoomtijden van de groente die wij het lekkerst vinden voor in de stoomkoker.

  • Asperges: 5 tot 8 minuten
  • Broccoli: stelen 7 minuten, roosjes 5
  • Bloemkool: stelen 7 minuten, roosjes 5
  • Maïskolf: 8 tot 10 minuten
  • Sperziebonen: 4 tot 6 minuten
  • Spinazie: 2 tot 3 minuten
  • Wortels: 10 tot 15 minuten

Belangrijk bij het stomen van groente is om niet te grote stukken groente in een keer te doen. Het kan wel, maar kleinere gelijke stukken zorgt ervoor dat de binnenkant net zo gaar wordt als de buitenkant.

Stoom jij ook regelmatig je groente? En heb je nog extra tips, laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten!