drakenfruit pitaya

Drakenfruit: een draak van een vrucht!

Wat is drakenfruit?

Drakenfruit, ook wel pitaya genoemd ziet er op het eerste gezicht niet heel smakelijk uit. De vrucht is in tegenstelling tot de meeste vruchten die wij eten niet glad, maar is stekelig. Deze vrucht is verkrijgbaar in verschillende soorten kleuren. De meest geziene kleur in nederland is de rode/rozige kleur. De binnenkant is in dit geval een grijs/witte massa met zwarte puntjes. Dit ziet er nou eenmaal minder aantrekkelijk uit dan de meeste vruchten die wij dagelijks eten.

Qua smaak is het drakenfruit verrassend lekker. Het vruchtvlees heeft een redelijk zoetzure smaak en is misschien nog het beste te vergelijken met een peer of een meloen. Bij ons op de redactie waren er ook mensen die de smaak omschreven als relatief smaakloos.

De rode vrucht is ook nog in een andere uitvoering verkrijgbaar. Bij deze variant is het vruchtvlees ook rood van kleur. De smaak van de vrucht is nog wel hetzelfde. De variant komt gewoon simpel weg minder voor in Nederland.

Naast de rode vruchten is er ook een gele variant. Deze variant wordt geplukt wanneer hij nog groen is en zal wanneer deze rijp wordt verkleuren naar een gele vrucht.

Ondanks het uiterlijk van de vrucht wordt deze wel vaak gebruikt als decoratie, bijvoorbeeld bij een brunch of een ander buffet. Veel mensen vinden felle rode kleur in combinatie met het groene contrast erg mooi. Ook komt het wel eens voor dat de vrucht doormidden wordt gesneden en het vruchtvlees eruit wordt gehaald. Wanneer de binnenkant goed is schoongemaakt kan de schil dan worden geserveerd als een kommetje voor bijvoorbeeld een heerlijke verse fruitsalade!

Naast lekker ook nog eens heel gezond!

Niet elke vrucht is even gezond, maar met drakenfruit zit je in ieder geval goed. De vrucht bevat een grote hoeveelheid aan vitamine C en is rijk aan mineralen zoals calcium. Daarnaast zitten er veel anti-oxidanten in drakenfruit, en is het een vezelrijke vrucht. Een paar jaar geleden zou pitaya worden bestempeld als een ‘superfood’, maar al om al is het gewoon een hele gezonde vrucht.

Waar komt drakenfruit vandaan?

In Europa zal je drakenfruit niet tegen het lijf lopen. Van nature kan de pitaya worden gevonden in Mexico, Zuid-Amerika, Midden-Amerika en Australië. Daarnaast wordt deze exotische vrucht ook gekweekt in enkele Aziatische landen zoals Maleisië, Vietnam, Thailand en zelfs China.

Waar kan ik drakenfruit kopen?

Drakenfruit is op steeds meer plekken te vinden in Nederland. Daar waar je voor een pitaya vroeger echt naar de markt of de speciaalzaak moest kun je deze nu soms ook bij een grote supermarkt kopen. Als je een echt lekkere pitaya wil kan je nog steeds het beste naar de markt, de groenteboer of eventueel een Aziatische toko gaan. Dan kunnen de experts je daar direct helpen met de overige vragen die je nog hebt over deze vrucht, ze kunnen je bijvoorbeeld een paar lekkere recepten aanraden die je kan uitproberen.

Hoe kan ik drakenfruit het beste bewaren?

De pitaya kan je thuis het beste gewoon op de fruitschaal bewaren. Gezien het een exotische vrucht betreft adviseren wij om deze absoluut niet in de koelkast te bewaren. Hier kan de vrucht namelijk niet goed tegen, er zullen zich dan allemaal zwarte vlekken vormen op de schil, de vrucht is dan ook niet meer lekker.

De gele variant kan worden gekocht wanneer deze nog niet geheel rijp is. De vrucht zal dan nog groen zijn en zal wanneer deze op kamertemperatuur bewaard wordt langzaam van kleur veranderen, de vrucht wordt dan dus alsnog geel. De rode vruchten zullen pas geplukt worden wanneer deze rijp zijn, deze zullen dan ook niet verder rijpen op de fruitschaal. Let er dus op bij het kopen of deze daadwerkelijk rijp is. Je kunt dit zien door de vrucht zachtjes in te drukken. Het drakenfruit is het lekkerst wanneer je de schil licht kunt indrukken.

Wat kan ik allemaal doen met drakenfruit?

Met drakenfruit kan je heel veel doen, wij hebben speciaal voor jou een aantal leuke ideeën op een rijtje gezet. Heb je nou zelf een leuk recept gevonden, schroom niet om ons hiervan op de hoogte te brengen!

  • Verse thee maken met drakenfruit.
  • Wafels met drakenfruit en roomijs.
  • Gezonde smoothies van drakenfruit.
  • Zelfgemaakt ijs met drakenfruit.
  • Drakenfruit op de grill.
iPhone Gezondheidsapp in de handen van een vrouw

De gezondheidsapp: wat kan je er allemaal mee?

De gezondheidsapp: wat kun je er allemaal mee?

Tegenwoordig zijn er een heleboel modellen voor bloeddrukmeters. De meest recente modellen worden nu ook vaak voorzien van een gezondheidsapp. In de bloeddrukmeter zit nu ook een computertje ingebouwd die de gemeten gegevens meteen door kan sturen naar een extern apparaat. Dat klinkt erg fancy, zo’n app om je gezondheid in de gaten te houden. Voor de meeste mensen is het alleen nog niet helemaal duidelijk wat je daar precies mee kan.

Welke apparaten hebben een bijgeleverde app?

Verschillende leveranciers van bloeddrukmeters hebben inmiddels een app ontwikkeld om jouw metingen inzichtelijk te maken. Vooral de apps van Omron en Beurer zijn bekend. Maar let op, niet alle bloeddrukmeters kunnen met een externe applicatie communiceren.
Voor Omron zijn dit de modellen M7 Intelli (of M700 Intelli IT), de MIT5s connect en de EVOLV. Op de site van Omron kun je meer lezen over hun applicatie.

Beurer heeft de modellen BM 55, 57, 58 en 85, allen bovenarms bloeddrukmeters, uitgerust met software om met een applicatie te communiceren. Ook de modellen BC 57 en 58 voor de pols kunnen dit. Op de site van Beurer kun je meer lezen over hun applicatie.

Daarnaast heeft Beurer ook een aantal ander soort apparaten in staat gesteld om met een app te communiceren. Zo zijn er weegschalen, saturatiemeters, activiteitssensors en bloedsuikermeters gemaakt die ook met een applicatie kunnen communiceren.

Wat kan een gezondheidsapp voor je betekenen?

Over het algemeen maakt een gezondheidsapp de gegevens een stuk inzichtelijker. Zo zie je gemakkelijk wat de laatste bloeddruk is geweest. Ook kun je het verloop van de bloeddruk over de afgelopen weken duidelijk zien. Vaak kan een applicatie zelfs een klein grafiekje voor je maken om het beter te visualiseren. Zo is het ook mogelijk om trends in de bloeddruk of pols makkelijk te zien.

Met de app van Beurer kun je ook, mocht je meerdere apparaten gebruiken, gemakkelijk wisselen tussen twee verschillende metingen. Daarnaast kunnen de gegevens op een computer worden bekeken en zo eenvoudig worden doorgestuurd naar andere personen als dat gewenst is. Op die manier kan bijvoorbeeld de huisarts ook snel en eenvoudig jouw bloeddruk zien.

 

Dus, kortom:
+ Overzichtelijke weergave van metingen

+ Metingen zijn makkelijk te versturen naar anderen

+ Meerdere apparaten op één app

 

tablet applicatie zorg

 

Conclusie

Een gezondheidsapp klinkt als een modern snufje, maar draagt ook daadwerkelijk wat bij aan je bloeddrukmeter. Metingen zijn overzichtelijk en kunnen in illustratieve grafieken weergegeven worden, data is makkelijk te versturen naar anderen en er kunnen zelfs meerdere apparaten op één app aangesloten worden.

 

Mocht je nou geïnteresseerd zijn in het aanschaffen van een bloeddrukmeter, hebben we een aparte review geschreven over de beste modellen bloeddrukmeters. Die kun je hier terugvinden. Naast een review hebben wij ook een keuzehulp voor het kiezen van de juiste bloeddrukmeter.

Alles wat je moet weten over frituurolie

Als je aan de slag gaat met een frituurpan heb je daar natuurlijk ook wat frituurolie voor nodig. Nu zijn er een heleboel soorten olie om uit te kiezen, maar waar moet je op letten? Ben je benieuwd naar welke soorten olie het minst ongezond zijn of welke het beste werken om in te frituren, lees dan verder. Als je echter op zoek bent naar een frituurpan of friteuse, lees hier dan ons artikel.

Hoe werkt frituren in olie eigenlijk?

Gefrituurd eten neemt een vrij grote plek in binnen onze keuken. Traditionele gerechten bevatten vaak gefrituurde elementen, maar de fastfoodindustrie is ook een grote gebruiker van de frituurpan natuurlijk. Maar hoe werkt het eigenlijk?

Bij het frituren dompel je etenswaren onder in de hete olie, het liefst met een temperatuur van ongeveer 170 tot 190 graden. Doordat er plotseling een enorm temperatuurverschil ontstaat tussen het eten en de olie, is de buitenkant van het eten vrijwel meteen gebakken. Deze gebakken laag creëert een ondoordringbare schil om het eten waar de olie niet door naar binnen kan. Door de hoge temperatuur verandert het vocht dat in het eten zit in stoom en bakt het eten aan de binnenkant. Ook zorgt de stoom er deels voor dat de olie niet in eten terecht kan komen.

Als je te gretig bent en de bitterballen al in de olie doet voordat die goed en wel is opgewarmd, kom je van de koude kermis thuis. Doordat de temperatuur te laag is, wordt de buitenkant te langzaam gebakken en kan de olie in het eten sijpelen. Dit fenomeen komt je vast bekend voor, hierdoor krijg je namelijk een zompige bitterbal.

Bij te hete olie daarentegen worden de snacks juist uitgedroogd. Ook kan de olie door de hoge temperatuur aanbranden en oxideren, wat schadelijke producten kan opleveren.

Wat maakt ‘gezonde frituurolie’ gezond?

Het is belangrijk om de juist soort frituurolie te kiezen voordat je aan de slag gaat met je friteuse of frituurpan. Hierbij is de stabiliteit van de olie van groot belang. Hoe groter de stabiliteit, hoe beter dat soort olie een hoge temperatuur aankan. Wanneer de olie namelijk instabiel is, kan de olie oxideren (reageren met zuurstof) en daardoor komen schadelijke deeltjes vrij. Deze deeltjes kunnen vervolgens weer schade aanrichten in het lichaam.

Naarmate er meer verzadigde vetten in olie zitten, is de olie stabieler. Hoewel je bij verzadigde vetten al snel denkt aan cholesterol en ongezond eten, is dit bij frituurolie net wat anders. Hoewel over het algemeen verzadigde vetten nog geassocieerd worden met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten door een stijging in de hoeveelheid cholesterol in het bloed, laten recente onderzoeken zien dat dit verband niet in steen gebeiteld staat. Verzadigde vetzuren maken olie in ieder geval veel stabieler. Hierdoor zullen er bij het verhitten minder schadelijke deeltjes vrijkomen. Meervoudig onverzadigde vetten zijn instabieler en zijn bij het frituren dus juist schadelijker.

Bedenk wel dat frituren hoe dan ook niet erg gezond is. Gefrituurd eten heeft namelijk hoe dan ook een forse hoeveelheid (verzadigd dan wel onverzadigd) vet en bevat veel calorieën. Doe het dan ook niet te vaak.

Wat is de gezondste olie om in te frituren?

De gezondste olie om in te frituren bevat dus een grote hoeveelheid verzadigd vet. Kokosnootolie is een goed voorbeeld hiervan. Van de vetten in kokosnootolie is 91% verzadigd. Dit maakt het met uitstek een verantwoorde frituurolie omdat het bij hoge temperaturen stabiel blijft en er geen schadelijke stoffen ontstaan.

Kokosnootolie
Kokosnootolie

Wat zijn goede alternatieven?

Andere soorten olie die weinig meervoudige onverzadigde vetzuren bevatten zijn bijvoorbeeld olijfolie, avocado-olie, dierlijke vetten of gepureerd botervet. Al deze soorten hebben een hoog rookpunt en blijven dus lang goed onder hoge temperaturen.

Hoewel er best goede soorten olie zijn om in te frituren, is het ook begrijpelijk als je helemaal van de olie af wilt. In dat geval kunnen we je een airfryer aanbevelen. In ons uitgebreide artikel over airfryers hebben we de beste drie modellen voor je uitgekozen en doorgespit.

Welke soorten olie kun je het beste vermijden als je gaat frituren?

Natuurlijk zijn er ook een aantal soorten olie en vetten die je het beste kunt vermijden. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat plantaardige olie een gezonde keuze is, zoals zonnebloemolie of sesamolie. Dat is ook zo, zolang je de olie niet gaat verhitten. Deze soorten oliën hebben namelijk een grote hoeveelheid meervoudig onverzadigde vetzuren aan boord en zullen dus schadelijk stoffen produceren als ze een te hoge temperatuur bereiken. Ook canolaolie en sojaolie zijn hier voorbeelden van.

Hoe werkt een bloeddrukmeter?

Hoe werkt een bloeddrukmeter eigenlijk?

Een bloeddrukmeter is een apparaat dat de druk meet waarmee het bloed door je lichaam gepompt wordt. Meestal wordt dit gedaan door een band die om de bovenarm wordt gewikkeld. Nieuwere apparaten kunnen de bloeddruk ook aan de pols meten.

De band of manchet wordt vervolgens opgeblazen met lucht. Hiermee wordt druk opgebouwd in het manchet. Op een bepaald moment is die druk zo hoog dat de slagaders dichtgedrukt worden. Vervolgens bouwt de bloeddrukmeter de druk weer langzaam af. Zodra de druk in de band onder de druk in de slagader komt, springt de slagader weer open en stroomt er bloed langs de band de arm in.

Als je op zoek bent naar een goede bloeddrukmeter voor thuis, kun je hier onze beoordeling lezen voor de beste drie bloeddrukmeters.

De automatische bloeddrukmeter

Voor de meting wordt gebruikt gemaakt van de oscillometrische methode. Dit is een methode die trillingen meet in de wand van de slagaders. Die trillingen ontstaan zodra het vat openspringt en blijven bestaan zolang een deel van het bloed niet langs de band kan stromen. Op het moment dat het eerste bloed langs het manchet stroomt, wordt de bovendruk gemeten.

Zodra de druk in het manchet zo verlaagd is dat het lager is dan de onderdruk van jouw bloeddruk, ontstaan er geen trillingen meer. Op dat moment meet het apparaat de onderdruk.

De handmatige bloeddrukmeting

Voordat de automatische bloeddrukmeters hun intrede deden in de medische wereld, werd gebruikt gemaakt van een ouderwets manchet en een stethoscoop om de bloeddruk te meten. Het manchet werd handmatig opgepompt en de druk kon worden afgelezen op het klokje. Vervolgens werd met de stethoscoop geluisterd wanneer het bloed door de slagaders begon te stromen. Dat was dan de bovendruk.

Zodra de druk in het manchet zo laag was dat er geen geluid meer werd gehoord, had je de onderdruk bereikt. In principe werkt dit hetzelfde als bij een automatische bloeddrukmeter, behalve dat de trillingen in dit geval worden opgevangen door een stethoscoop in plaats van door een bloeddrukmeter.

Handmatige bloeddrukmeter
Handmatige bloeddrukmeter

Wat zijn de boven- en onderdruk?

Zodra de bloeddruk bepaald wordt, verschijnen er altijd twee getallen in beeld: de boven- en onderdruk. Maar wat betekenen die getallen nou en hoe worden die in het lichaam veroorzaakt? 

De bovendruk

De bovendruk of de systole is de druk waarmee het bloed door het lichaam gepompt wordt. Nadat het hart zich heeft samengetrokken wordt het bloed door de hoofdslagader van het lichaam, de aorta, geduwd. De kracht achter die duw is de bovendruk.

Er zijn veel verschillende zaken van invloed op de bloeddruk in het lichaam. Je kunt je in ieder geval voorstellen dat als het hart harder samentrekt, de bovendruk zal stijgen. Ook als het lichaam veel vocht vasthoudt, doordat je bijvoorbeeld veel zout gegeten hebt, kan de bloeddruk stijgen.

De onderdruk

De onderdruk of diastole is de druk die in de slagaders heerst in de korte periode van rust tussen slagen van het hart in. Dit is de laagste druk die in de slagaders gemeten wordt. De onderdruk is erg belangrijk voor de doorbloeding van het hart zelf. Zodra de onderdruk erg laag is kan het hart ook minder bloed (en daardoor zuurstof) krijgen.

Polsbloeddrukmeter

Waarom is een verhoogde bloeddruk ongezond?

Een verhoogde bloeddruk kan vervelende gevolgen hebben. Het lichaam is namelijk niet gebouwd op bloed dat met zoveel kracht door het lichaam stroomt.

De vaatwand van de slagaders kan bijvoorbeeld slecht tegen een verhoogde bloeddruk. Door het overmatig uitrekken van de wand van het bloedvat, ontstaat er schade en verlittekening. Dit heet aderverkalking, wat vernauwing van de bloedvaten tot gevolg heeft. Hierdoor kan het bloed nog slechter door het lichaam stromen, wat het hart weer aanspoort om harder te werken en de bloeddruk verder doet stijgen.

Ook in de slagaderen van het hart zelf, de coronairen, treedt die schade op aan de vaatwand. Hierdoor hebben mensen met een hoge bloeddruk ook meer kans op een hartaanval. Hetzelfde is het geval in de slagaderen van het hoofd. Ook daar hebben mensen met een hoge bloeddruk meer kans op problemen zoals een beroerte.

Ook is een hoge bloeddruk slecht voor de ogen en de nieren. De hoge druk waarmee het bloed deze organen binnenstroomt is niet goed voor de gevoelige cellen. Hierdoor kan de nierfunctie afnemen en het zicht verminderen bij een langdurig verhoogde bloeddruk.

Wat kan je doen aan een verhoogde bloeddruk?

Hoewel veel mensen meteen zullen denken aan medicijnen om de bloeddruk te verlagen, is dit lang niet het belangrijkste. Een gezonde levensstijl is namelijk nog veel belangrijker om de bloeddruk laag te houden. Een gezond dieet met weinig zout en veel groenten en fruit helpt bijvoorbeeld. Ook regelmatig sporten is goed voor de bloeddruk. En als je te zwaar bent, helpt afvallen ook. Het stoppen met roken, alcoholgebruik minimaliseren en stress proberen te vermijden kan allemaal bijdragen aan een lagere bloeddruk.

Als je benieuwd bent naar meer informatie over een verhoogde bloeddruk, de gezondheidseffecten daarvan en hoe de huisarts kan helpen, raad ik deze site aan van de hartstichting.